Reizigers kregen met station Arnhem niet alleen een futuristische, maar dankzij DGMR ook een brandveilige Openbaar Vervoer Terminal (OVT).
De terminal, ook wel transferhal genoemd, verbindt alle functies van het station. Het vormt de centrale plek tussen twee buspleinen, de parkeergarage, de winkels en eetgelegenheden en onder andere de perrontunnel. Voor DGMR lag de uitdaging in de grootte van het gebouw met de gewenste open structuur, het grote aantal bezoekers en de verschillende reizigersstromen.
Brandveiligheid
Vanaf de eerste ontwerpen van het station tot de ingebruikname was DGMR betrokken bij de ontwikkeling. De laatste jaren vooral in de begeleiding van de uitvoering van maatregelen voor brandveiligheid. Daarbij is nauw samengewerkt met de uitvoerende partijen, adviseurs, ProRail, NS Stations, brandweer en de omgevingsdienst.
Uitstraling
Opvallend aan het gebouw is de gedraaide stalen vormen die een futuristische uitstraling geven. Met een capaciteit van 110.000 reizigers per dag is het een van de grootste stations van Oost-Nederland. UNStudio bedacht negentien jaar geleden het masterplan voor een station met licht, ruimte en comfort.