Trillingen en laagfrequent geluid
Verkeer, industrie, bouwactiviteiten of evenementen kunnen voelbare trillingen of hoorbaar laagfrequent geluid veroorzaken. Vervelend voor bewoners, maar bijvoorbeeld ook voor bedrijven die met gevoelige onderzoeksapparatuur werken. Industriële machines en andere apparaten kunnen binnen gebouwen voor overlast zorgen. In het ergste geval ontstaat schade aan het gebouw of de constructie. Trillingen meten is weten. DGMR bepaalt de overlast en pakt de bron aan.
Diagnose
De adviseurs van DGMR stellen diagnoses via trillingsonderzoek. Om de herkomst en sterkte van de trillingen te achterhalen, meten we trillingen. Soms voor een korte periode, maar ook langdurig, bijvoorbeeld om invloeden van verschillende weerscondities, veranderende verkeers- of bedrijfsomstandigheden of slijtage in beeld te brengen. De data die het onderzoek oplevert, combineren we tot heldere informatie. Aangevuld met de eisen die richtlijnen, regelgeving of de opdrachtgever zelf stelt, maken we een complete trillingsanalyse.
Voorspellend onderzoek
Wanneer we uitspraken over een toekomstige situatie willen doen, moeten we op een andere manier trillingsniveaus bepalen. We weten hoe trillingen zich in verschillende typen bodems of constructies verspreiden, propagatie en transmissie genoemd. Deze kennis kunnen we aanvullen met referentiemetingen van vergelijkbare situaties of modelberekeningen. Zo ontstaat een betrouwbare voorspelling (prognose) van nieuwe situaties of het effect van maatregelen. Voor prognoseberekeningen beschikken we onder andere over software die is gebaseerd op de eindige elementenmethode (EEM). We kunnen hierin meer complex 3D-trilgedrag van gebouwen in specifieke bodemsituaties bekijken.
Maatregelen
We verenigen de eisen of doelstellingen van de opdrachtgever en de diagnostiek of de prognose in een advies met maatregelen. Als het even kan brongericht om trillingen of laagfrequent contactgeluid te verminderen. En anders in de overdracht of bij de ontvangende constructie, zonder de inpasbaarheid en doelmatigheid uit het oog te verliezen. Maatregelen kunnen bestaan uit het toevoegen van massa of stijfheid om beweging te reduceren (impedantie-aanpassing). In andere situaties kiezen we voor trillingsisolatie om overdracht te verminderen. In specifieke gevallen lukt het met een technische voorziening een tegenbeweging te creëren.
Validatie en monitoring
Om te beoordelen of maatregelen succesvol zijn, kunnen we de voorgestelde oplossingen monitoren. Door langdurig te monitoren, kunnen we zelfs een trendanalyse maken die laat zien of externe factoren de oplossing beïnvloeden, zoals weersinvloeden. Ook stelt monitoring in staat om slijtage aan spoorstaven/rails, wielen, tandwielkasten of roterende machines te voorspellen. Door slijtage verandert geluid of de trilling. Dit gegeven kan gebruik worden als basis voor conditiegestuurd onderhoud. Samen met een trendanalyse kunnen opdrachtgevers dit inzetten voor hun assetmanagement om te komen tot veel gerichter beheer en onderhoud.