Trillingen en laagfrequent geluid
Verkeer, bouwmaterieel of evenementen kunnen voelbare trillingen of hoorbaar laagfrequent contactgeluid veroorzaken. Vervelend voor bewoners, maar bijvoorbeeld ook voor bedrijven die met gevoelige onderzoeksapparatuur werken. Industriële machines en andere apparaten kunnen binnen gebouwen voor overlast zorgen. In het ergste geval ontstaat schade aan het gebouw of de constructie. Trillingen meten is weten. DGMR bepaalt de overlast en pakt de bron aan.
Diagnose
De adviseurs van DGMR stellen diagnoses via een trillingsonderzoek. Om de herkomst en sterkte van de trillingen te achterhalen, meten we trillingen. Soms voor een korte periode, maar ook langdurig, bijvoorbeeld met verschillende weerscondities. De data die het onderzoek oplevert, combineren we tot heldere informatie. Aangevuld met de eisen die richtlijnen, bouwregelgeving of de opdrachtgever zelf stelt, maken we een complete trillingsanalyse.
Voorspellend onderzoek
Wanneer we uitspraken over een toekomstige situatie moeten doen, moeten we op een andere manier trillingsniveaus bepalen. We weten hoe trillingen zich in verschillende typen bodems of constructies verspreiden, propagatie en transmissie genoemd. Deze kennis kunnen we aanvullen met modelberekeningen of referentiemetingen van vergelijkbaar onderzoek. Zo ontstaat een betrouwbare voorspelling (predictie) van nieuwe situaties of het effect van maatregelen.
Maatregelen
We verenigen de toetsingseisen of doelstellingen vanuit de opdrachtgever en de diagnostiek of de predictie in een advies met maatregelen. Als het even kan brongericht om trillingen of laagfrequent contactgeluid te verminderen. Maatregelen kunnen ook bestaan uit het toevoegen van massa om beweging te reduceren (impedantie-aanpassingen) of om een tegenbeweging te creëren via zogenoemde dynamische anti-trillingsvoorzieningen. In andere situaties kiezen we voor trillingsisolatie om overdracht te verminderen.
Validatie en monitoring
Om te beoordelen of maatregelen succesvol zijn, monitoren we de voorgestelde oplossingen. Door langdurig te monitoren, kunnen we een trendanalyse maken die laat zien of externe factoren de oplossing beïnvloeden, zoals weersinvloeden. Ook stelt monitoring in staat om slijtage aan spoorstaven/rails, wielen, tandwielkasten of roterende machines te voorspellen. Door slijtage verandert geluid of trilling. Conditiegestuurd onderhoud noemen we dit. Samen met een trendanalyse kunnen opdrachtgevers hun assetmanagement vormgeven door veel gerichter beheer en onderhoud in te zetten.