DGMR/Trillingen meten en aanpakken

Hinder door trillingen

Hinder door trillingen. Trillingen meten en aanpakken

Trillingen en laagfrequent geluid

Verkeer, industrie, bouwactiviteiten of evenementen kunnen voelbare trillingen of hoorbaar laagfrequent geluid veroorzaken. Vervelend voor bewoners, maar bijvoorbeeld ook voor bedrijven die met gevoelige onderzoeksapparatuur werken. Industriële machines en andere apparaten kunnen binnen gebouwen voor overlast zorgen. In het ergste geval ontstaat schade aan het gebouw of de constructie. Trillingen meten is weten. DGMR bepaalt de overlast en pakt de bron aan.

Diagnose

trillingsonderzoek - trillingen en laagfrequent geluid De adviseurs van DGMR stellen diagnoses via trillingsonderzoek. Om de herkomst en sterkte van de trillingen te achterhalen, meten we trillingen. Soms voor een korte periode, maar ook langdurig, bijvoorbeeld om invloeden van verschillende weerscondities, veranderende verkeers- of bedrijfsomstandigheden of slijtage in beeld te brengen. De data die het onderzoek oplevert, combineren we tot heldere informatie. Aangevuld met de eisen die richtlijnen, regelgeving of de opdrachtgever zelf stelt, maken we een complete trillingsanalyse.

Voorspellend onderzoek

Wanneer we uitspraken over een toekomstige situatie willen doen, moeten we op een andere manier trillingsniveaus bepalen. We weten hoe trillingen zich in verschillende typen bodems of constructies verspreiden, propagatie en transmissie genoemd. Deze kennis kunnen we aanvullen met referentiemetingen van vergelijkbare situaties of modelberekeningen. Zo 3D-software voor trillingen ontstaat een betrouwbare voorspelling (prognose) van nieuwe situaties of het effect van maatregelen. Voor prognoseberekeningen beschikken we onder andere over software die is gebaseerd op de eindige elementenmethode (EEM). We kunnen hierin meer complex 3D-trilgedrag van gebouwen in specifieke bodemsituaties bekijken.

Maatregelen

We verenigen de eisen of doelstellingen van de opdrachtgever en de diagnostiek of de prognose in een advies met maatregelen. Als het even kan brongericht om trillingen of laagfrequent contactgeluid te verminderen. En anders in de overdracht of bij de ontvangende constructie, zonder de inpasbaarheid en doelmatigheid uit het oog te verliezen. Maatregelen kunnen bestaan uit het toevoegen van massa of stijfheid om beweging te reduceren (impedantie-aanpassing). In andere situaties kiezen we voor trillingsisolatie om overdracht te verminderen. In specifieke gevallen lukt het met een technische voorziening een tegenbeweging te creëren.

Validatie en monitoring

Om te beoordelen of maatregelen succesvol zijn, kunnen we de voorgestelde oplossingen monitoren. Door langdurig te monitoren, kunnen we zelfs een trendanalyse maken die laat zien of externe factoren de oplossing beïnvloeden, zoals weersinvloeden. Ook stelt monitoring in staat om slijtage aan spoorstaven/rails, wielen, tandwielkasten of roterende machines te voorspellen. Door slijtage verandert geluid of de trilling. Dit gegeven kan gebruik worden als basis voor conditiegestuurd onderhoud. Samen met een trendanalyse kunnen opdrachtgevers dit inzetten voor hun assetmanagement om te komen tot veel gerichter beheer en onderhoud.

Trillingen in de praktijk

Bouwontwikkeling

Trillingsonderzoek voor woningen en andere gebouwen om te voldoen aan de trillingseisen. Om trillingshinder door railverkeer (trein/tram) alsook door bijzondere bouwconstructies (grote overspanningen, uitkragingen, brugdelen) te voorkomen.

Industrie

Onderzoek naar trillingshinder voor de industrie, waarbij we trillingen herleiden tot op installatieniveau en onderzoek doen naar verbetermogelijkheden. Denk aan industriële opstellingen en toepassingen (zoals betonverdichters, schudgoten, zeven, stansmachines), fijnmechanische processen, gevoelige weeg- en meetapparatuur en ontwerp van assemblage- en testfaciliteiten zoals bij ASML.

Labs

Gevoelige (meet)apparatuur beschermen tegen ongewenste trillingen in universitaire en private (onderzoeks)laboratoria. Bijvoorbeeld door een optimale kavel- en gebouwindeling, goede gebouw- en vloerconstructies, beheersing van trillingsopwekking in het gebouw en waar nodig maatwerk. We realiseerden dit voor diverse labs in Groningen, Amsterdam, Nijmegen, Utrecht, Leiden, Haarlem en Maastricht.

 

Bouwwerken

Aanpak van trillingen door spoorbruggen en bijvoorbeeld havenkranen. Maar ook maatregelen in theaters, kantoren en woningen tegen laagfrequent contactgeluid van lightraillijnen, trams en metro’s (ProRail, HTM, RET, Oostlijn metro Amsterdam).

Vervoer en verkeer

Diverse onderzoeken naar trillingshinder van weg- en railverkeer. Bijvoorbeeld het tegengaan van trillingen van trams bij Kerkplein Den Haag en Nieuwe Amsterdam Entree. Niet alleen het toetsen van trillingen, maar waar nodig ook het in beeld brengen van factoren die hieraan bijdragen. Fundamenteel onderzoek naar trillingen bij goederentreinen en invloeden van rijsnelheid, aslast, afmeting en wieltoestand (vlakke wielen).

Specials

We deden ook onderzoek naar:

  • geluid- en trillingen van windturbines
  • beweging van tuidraden aan hoge zendmasten
  • verstoring van radar vanwege beweging van verkeerstoren Schiphol
  • windbelasting op hoge flats tegen zeeziekteverschijnselen

Hulp bij trillingen

  • Onderzoek trillingen en laagfrequent geluid Eerste verkenning van trillingsrisico’s
  • (Grafisch) beeld geven van trillingsbelaste locaties
  • Onderzoek naar (akoestische) trillingsniveaus inclusief meten van trillingen
  • Referentiemetingen bij soortgelijke situaties
  • Rekenen met specifieke trillingskenmerken van treinen, bouwmaterieel, installaties en machines
  • Advies over trillingsbeperkende maatregelen
  • Communicatie met partners en omgeving
  • Monitoring van maatregelen en geluidsreductie
  • Assetmanagement voor gericht beheer en onderhoud

Kennis van trillingen

De expertise die DGMR heeft op het gebied van trillingen en laagfrequent contactgeluid wordt ook ingezet om richtlijnen te ontwikkelen. Zo waren we betrokken bij de totstandkoming van het Besluit Trillingshinder Spoor (BTS) en adviseerden we RIVM over een model om trillingen in de grond te berekenen (OURS – ontwikkeling Uniform Rekenmodel Spoortrillingen). Daarnaast stonden we aan de wieg van de SBR-richtlijnen (Stichting Bouw Research) die gaan over schade aan gebouwen, hinder voor mensen en beïnvloeding van gevoelige apparatuur door trillingen.

Trillingen en laagfrequent geluid vanwege treinverkeer Lees onze whitepaper over trillingen

Trillingsbewust bouwen langs het spoor

Onze adviseurs

Reinoud Fennema

Adviseur Trillingen en geluid

Daan Perfors

Senior adviseur Akoestiek en geluid
Jesse Bijl, specialist Geluid en trillingen bij DGMR

Jesse Bijl

Specialist Geluid en trillingen

Up-to-date blijven?

Houd mij op de hoogte van ontwikkelingen bij DGMR.