Trillingsbelasting
Inzicht geven in de mogelijkheden om trillingen terug te dringen, begint al bij de bouwplannen. Waar nog met de indeling geschoven kan worden, kan zwaardere bebouwing dichterbij het spoor geplaatst en meer gevoelige lichte bouw juist verderaf. De gebouwconstructie zelf heeft ook mogelijkheden, zoals het opnemen van een stijvere vloer of trillingsisolatie.
Belangrijk is de trillingsbelasting van kavels te kennen. Alleen met metingen kan dit in kaart gebracht worden. Op deze manier krijgen bouwers inzicht in de trillingsopwekking van treinen. Deze is nodig om de trillingsgevoeligheid van de gebouwconstructie hierop af te stemmen. Voor dat laatste kan modelvorming in een EEM-rekenpakket van belang zijn. Effecten kennen, is het begin van ze beheersen.
Onderzoek naar trillingen
Omdat niet elke bodemopbouw in Nederland hetzelfde is, kan trillingshinder per locatie verschillend zijn. En dan gaat het nog niet eens over de type treinen met verschillende rijsnelheden. Onderzoek brengt de verschillende variabelen overzichtelijk in kaart en toont potentiële trillingsrisico’s aan. In de whitepaper gaan de trillingsexperts van DGMR hierop dieper in.