DGMR/Actueel en kennis/Whitepapers/Trillingsbewust bouwen langs het spoor

Trillingsbewust bouwen langs het spoor

Door dichter langs het spoor te bouwen, is de kans op trillingen groter. Trillingen beheersen doen spoorbeheerder en bouwer samen, vindt ProRail. En de staatssecretaris heeft beloofd om nog dit jaar met wetgeving te komen. DGMR schreef de whitepaper ‘Trillingsbewust bouwen langs het spoor’, zodat projectontwikkelaars en bouwers nu alvast kunnen voorsorteren op omgaan met trillingen.

Bouwen langs het spoor en trillingen

Trillingsbelasting

Inzicht geven in de mogelijkheden om trillingen terug te dringen, begint al bij de bouwplannen. Waar nog met de indeling geschoven kan worden, kan zwaardere bebouwing dichterbij het spoor geplaatst en meer gevoelige lichte bouw juist verderaf. De gebouwconstructie zelf heeft ook mogelijkheden, zoals het opnemen van een stijvere vloer of trillingsisolatie.

Belangrijk is de trillingsbelasting van kavels te kennen. Alleen met metingen kan dit in kaart gebracht worden. Op deze manier krijgen bouwers inzicht in de trillingsopwekking van treinen. Deze is nodig om de trillingsgevoeligheid van de gebouwconstructie hierop af te stemmen. Voor dat laatste kan modelvorming in een EEM-rekenpakket van belang zijn. Effecten kennen, is het begin van ze beheersen.

Onderzoek naar trillingen

Omdat niet elke bodemopbouw in Nederland hetzelfde is, kan trillingshinder per locatie verschillend zijn. En dan gaat het nog niet eens over de type treinen met verschillende rijsnelheden. Onderzoek brengt de verschillende variabelen overzichtelijk in kaart en toont potentiële trillingsrisico’s aan. In de whitepaper gaan de trillingsexperts van DGMR hierop dieper in.

 


Download onze whitepaper


Onze adviseurs

Reinoud Fennema

Adviseur Trillingen en geluid

Hinder door trillingen

Hinder door trillingen

Verkeer, bouwmaterieel of evenementen kunnen voelbare trillingen of hoorbaar laagfrequent contactgeluid veroorzaken. Vervelend voor bewoners, maar bijvoorbeeld ook voor bedrijven die met gevoelige onderzoeksapparatuur werken. Industriële machines en andere apparaten kunnen binnen gebouwen voor overlast zorgen. DGMR bepaalt de overlast en pakt de bron aan.

Hinder door trillingen

Up-to-date blijven?

Houd mij op de hoogte van de ontwikkelingen bij DGMR.