Elkaar aansteken
Gewone brandstofauto’s zijn in de afgelopen dertig jaar steeds gemakkelijker en intenser gaan branden door een reeks oorzaken. De ‘standaard’ moderne auto’s worden steeds groter en ze bevatten meer kunststof voor comfort en besparing van gewicht en kosten, waaronder de brandstoftank. Bovendien zitten er steeds meer elektrische apparatuur en gadgets in. Op straat vormt een autobrand geen groot probleem, maar dat is anders als ze dicht bij elkaar worden gezet in een grote, lage parkeergarage. Dan kunnen ze elkaar aansteken en de veiligheid van parkeerders en de bouwconstructie van de garage bedreigen. Dat laatste is een gevaar als de garage onder één of meer gebouwen doorloopt.
Risico’s bestaande garages
Als de brandveiligheid in het geding komt, is dat dus vooral door de in het artikel genoemde gevaren van parkeergaragebranden met nieuwe en meer brandbare moderne auto’s en niet specifiek door brand van elektrische auto’s. De gevaren zijn vooralsnog goed te beheersen met sprinklerinstallaties – overigens altijd in combinatie met een brandweerinzet – en met bescherming van de betonconstructie. Sprinklers zijn in Nederland inmiddels gebruikelijk in nieuwe grote parkeergarages en zelfs voorgeschreven onder veel ‘slaapgebouwen’. Maar ze komen nauwelijks voor in bestaande parkeergarages die zijn vergund toen het idee breed leefde dat autobranden daarin altijd klein blijven. Er zijn daarom veel bestaande situaties met een dusdanige concentratie van risicofactoren dat een serieuze risicoanalyse wel eens pijnlijke resultaten zou kunnen opleveren.