Wonen en recreatie inpasbaar?
Het plan omvat een boothuis met recreatieappartementen, drijvende recreatiearken, een vrijstaande woning en een horecavoorziening. Achter de recreatie-appartementen is een parkeerdek en daaronder liggen overdekte ligplaatsen voor boten.
De uitdaging van dit plan was om een gebied te ontwikkelen waarin het met de gewenste activiteiten mogelijk is om een goed woon- en leefklimaat voor zowel de (recreatie-) woningen binnen het plan als in de omgeving te creëren. DGMR heeft daarom het geluid van het wegverkeer en de activiteiten binnen het plan berekend en beoordeeld. Ook onderzochten we het effect op Natura 2000 gebieden in de buurt.
Geluid wegverkeer op woningen
We berekenden de geluidsbelasting van het wegverkeer op de woningen. Hoewel recreatiewoningen niet als geluidgevoelig zijn aangemerkt namen we deze toch mee om te beoordelen of sprake is van een prettig leefklimaat. We onderzochten ook of de bedrijven in de omgeving qua geluid relevant zijn.
Aangezien op korte afstand van het plan woningen aanwezig zijn maakten onze specialisten inzichtelijk welk effect de activiteiten op de woningen in de omgeving hebben. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om activiteiten zoals het varen met boten, het in en uit het water halen van boten, stemgeluid en laad- en losactiviteiten. Uit het onderzoek bleek dat het mogelijk is om met het plan een akoestisch aanvaardbaar woon- en leefklimaat te creëren voor zowel de (recreatie-)woningen in het plan als voor de omliggende geluidsgevoelige bestemmingen.
Invloed op Natura 2000 gebieden
In het stikstofonderzoek beoordeelden we of er door het plan een significant effect is op de stikstofgevoelige Natura 2000-gebieden in de buurt. Dit deden we door met AERIUS Calculator de stikstofdepositie te berekenen voor zowel de aanlegfase als de gebruiksfase. Uit de berekeningen blijkt dat het plan geen significant negatief effect heeft op deze gebieden.
Vervolg ontwikkeling jachthaven
De uitkomsten van ons onderzoek zijn gebruikt voor de onderbouwing van het bestemmingsplan dat in de zomer van 2024 is vastgesteld en het uitwerken van het ontwerp. Ze laten zien dat het plan inpasbaar is met betrekking tot de aspecten geluid en stikstofdepositie. Mede hierdoor kunnen SVE Group en Mulderblauw architecten door met de herontwikkeling van de jachthaven.