De gebiedsvisie is uitgewerkt in een stedenbouwkundig plan. In de huidige situatie zijn er 93 woningen en 180 zorgwoningen. In het nieuwe plan staan 623 woningen en 180 zorgwoningen. Het plan past hiermee niet in het huidige omgevingsplan. Met een TAM-IMRO procedure omgevingsplan maakt de gemeente de herontwikkeling toch planologisch mogelijk. De Tijdelijke Alternatieve Maatregel (TAM) is een mogelijkheid voor gemeenten om het omgevingsplan te wijzigen, wanneer zij dit nog niet via de nieuwe standaarden kunnen doen.
Schaduw en wind bij hoogbouw
DGMR ondersteunde de gemeente bij zowel het stedenbouwkundig plan als het TAM omgevingsplan met onderzoeken op het gebied van bezonning, windhinder, geluidbelasting, trillingen en externe veiligheid. Bij het bouwen van hoogbouw naast bestaande woningen is het belangrijk de schaduwwerking (bezonning) van de nieuwbouw op de bestaande omgeving in beeld te brengen. Omdat net buiten het plan al huizen staan, zijn we vanaf de start betrokken met bezonningsonderzoeken. Zo lossen we eventuele knelpunten al vroeg in het proces op. Ook onderzochten we het windklimaat voor zowel het nieuwe plan als voor de bestaande bouw.
Bouwen langs het spoor
Omdat het gebied langs de spoorlijn Arnhem-Zutphen ligt deden we onderzoek naar trillingen, geluid en externe veiligheid. Én naar geluid van de wegen in en rondom het gebied. Zo zorgen we ervoor dat -ondanks de geluidbelaste locatie- het nieuwe plan voldoet aan de wet-en regelgeving en het lokale beleid.
Een fijne wijk voor bewoners
Op basis van onze onderzoeken en adviezen is het stedenbouwkundige plan geoptimaliseerd. Onze onderzoeksresultaten zijn ook verwerkt in de planregels van het omgevingsplan. Zo kan de gemeente verder met het ontwikkelen van deze fijne, comfortabele wijk voor veel Arnhemse inwoners.
Onze partners in dit project zijn Open Kaart, Frans Soeterbroek, Gemeente Arnhem, Bewonersvereniging Schaapsdrift, Goudappel en Ziegler|Branderhorst.