DGMR/Actueel en kennis/Publicaties/40 jaar wegverkeerslawaai. Is de auto stiller geworden?

40 jaar wegverkeerslawaai. Is de auto stiller geworden?

Na de inwerkingtreding van de Wet geluidhinder in 1979 ontstond er behoefte aan een methode om wegverkeerslawaai te berekenen. In 2022, na ruim 40 jaar, staan we aan de vooravond van een grote stelselwijziging: het einde van de Wet geluidhinder en het begin van de Omgevingswet. Een goed moment om de vraag te stellen of het in de afgelopen 40 jaar ook stiller geworden is op de weg?

Mark Bakermans   |   Geluid   |   december 2022

Geluidreductie meten aan het wegdek, wegdekmeten met de meetaanhanger | DGMR

Geluidsemissies

‘Het antwoord op deze vraag is volgens mij helaas NEE. Al ben ik van mening dat dit grotendeels komt doordat in die 40 jaar het aantal personenauto’s op de wegen in Nederland explosief gestegen is.’ ‘Zijn die auto’s dan wel stiller geworden in die afgelopen 40 jaar? Om daar achter te komen moeten we wat dieper in de geluidemissie van een auto duiken.’

‘Met de nieuwe emissiekentallen zijn de geluidsemissies van het huidige Nederlandse wagenpark weer geactualiseerd. Gebleken is dat deze emissies in de afgelopen 40 jaar niet significant zijn afgenomen, oftewel de auto is niet stiller geworden! Meer in detail is alleen bij lage snelheden (<50 km/u) een afname tot 2 dB(A) te zien, maar bij hogere snelheden zijn er toenames van ruim 2 dB(A).’

Lees het volledige artikel

Onze adviseurs

Mark Bakermans

Senior adviseur Industrie, Verkeer en Milieu

Hoe stil is een wegdek?

Wegdekmeten met de open meetwagen van DGMR

Een relevante vraag voor wegbeheerders en aannemers als ze werken aan een nieuwe weg. Of als er klachten uit de omgeving van een bestaande weg komen. Wegdekmetingen van DGMR stellen vast hoeveel geluid de weg maakt.

Wegdekmeten met de open meetwagen van DGMR

Up-to-date blijven?

Houd mij op de hoogte van de ontwikkelingen bij DGMR.