DGMR/Actueel en kennis/Projecten/Stationspostgebouw Den Haag

Stationspostgebouw Den Haag

Dichtbij station Den Haag Hollands Spoor staat het in 1949 gebouwde PTT Postkantoor. Dit Rijksmonument van zo’n 30.000 m2 vloeroppervlak wordt getransformeerd naar kantoorruimte.

Transformatie van het Stationspostgebouw in Den Haag | DGMR

De uitdaging

Waar eerder de postkarren uit de posttreinen kwamen, moet nu kantoorruimte komen. Dat vraagt een heel ander niveau aan comfort. Hoe realiseer je zo’n transformatie naar een kantoorfunctie, waarbij ook de gevels moeten worden opgewaardeerd? Op zo’n manier dat het gebouw ook een duurzame en gezonde werkomgeving wordt. De tender werd in 2018 door SENS Real Estate in samenwerking met LIFE-NL gewonnen. De ontwikkelaar benaderde DGMR om van uitdaging naar oplossing te komen.

 

Kenmerkende gevel van Stationspostgebouw

 

De oplossing

Bij het kijken naar de mogelijkheden van een gebouw beperken we ons niet tot het gebouw zelf, maar nemen ook de omgeving en de positie van het gebouw daarin mee. Wat betekent de ligging voor de oplossingen in het gebouw? Via een quickscan brachten we dit in kaart. Net als de mogelijkheden voor BREEAM en WELL. Deze eerste verkenningen nam KCAP Architecten mee in hun ontwerpdocument. En in de ontwerpfase toetsten we verschillende concepten op haalbaarheid.

Welke energiemaatregelen helpen om een label A te realiseren? We onderzochten varianten als stadsverwarming en warmte- en koudeopslag (wko). Meteen namen we de eisen mee die BREEAM en WELL aan energieprestatie stellen, om later een dubbele slag te slaan. En ook de karakteristieke gevel van het Stationspostgebouw heeft invloed. Mede door de gevel te verbeteren met een tweede huid van glas, konden we een aanzienlijk deel op energiegebruik besparen. Daarnaast helpt het bij de geluidwering van weg- en railverkeer.

 

Transformatie van de gevel van Stationspostgebouw

 

We onderzochten op welke afstand van de gevel het straks comfortabel werken is. Met een tussenvloer in de dubbele hoogte kwam steeds meer ruimte beschikbaar. Niet alleen in vierkante meters, maar ook in comfort. Hoe dichter naar de gevel, hoe meer daglicht. We deden studies naar hoe ver het daglicht binnentreedt en wat de oplossing met vides betekent. Tegelijkertijd bepaalden we met een zonnestudie de zon- en lichtwering, gekoppeld aan comfort én energiegebruik.

Het Stationspostgebouw is eigenlijk één grote ruimte. Daarom moeten akoestische oplossingen de nagalm terugdringen. Voor de brandveiligheid is de ruimte één compartiment dat we met sprinkler beveiligen. En omdat er straks veel mensen in het gebouw kunnen zijn, brachten we extra sluizen aan die mensen helpen bij het veilig vluchten bij een calamiteit.

De meerwaarde

Het samenspel tussen ontwikkelaar SENS Real Estate, LIFE-NL, KCAP Architecten en ons creëert een ontwerp dat toekomst heeft. We denken mee over mogelijkheden, doen studies en zoeken de beste varianten. We kijken en denken mee over de grenzen van onze opdracht, waardoor de opdrachtgever straks niet voor verrassingen komt te staan. Daarom zijn we ook gevraagd voor een second opinion, bijvoorbeeld om de luchtstroming in het atrium met CFD-simulatie in kaart te brengen en te kijken naar het binnenklimaat via onze dochteronderneming bba binnenmilieu.

 

Onze adviseurs

Christiaan de Wolf

Directeur Bouw en Senior adviseur Bouw- en geveltechniek

Geveltechniek

Geveltechniek | gevel advies | DGMR

Gevels, glasdaken en gebruiksdaken maken een gebouw onderscheidend. Niet alleen door een karakteristiek ontwerp, maar ook door geveltechniek met oplossingen die zorgen voor gezondheid, comfort en veiligheid in het gebouw. Met voor duurzaamheid een zo laag mogelijke footprint voor het milieu.

Geveltechniek | gevel advies | DGMR

Up-to-date blijven?

Houd mij op de hoogte van de ontwikkelingen bij DGMR.