DGMR/Actueel en kennis/Nieuws/Van subsidie naar aanpak sanering verkeerslawaai

Van subsidie naar aanpak sanering verkeerslawaai

Bureau Sanering Verkeerslawaai (BSV) honoreerde veel aanvragen van gemeenten om geluidhinder van verkeer terug te dringen. Voorwaarden voor de bijbehorende saneringssubsidie zijn het opstellen van een saneringsprogramma en -planning. Meerdere gemeenten klopten al bij DGMR aan voor hulp.

Van subsidie naar aanpak sanering verkeerslawaai met DGMR

Saneringsvoorraad

Het beleid van de overheid is gericht op het voorkomen van zoveel mogelijk geluidhinder. Daar hoort ook het oplossen van situaties met verkeerslawaai die al langer bestaan. Gemeenten hadden nu nog de mogelijkheid om de subsidie onder de Wet Geluidhinder aan te vragen. Jaarlijks helpen onze adviseurs om een bestaande saneringsvoorraad af te handelen.

Basisgeluidemissie

Met de komst van de Omgevingswet vervalt niet alleen de subsidieregeling, gemeenten moeten ook rekening houden met veranderingen. De verhoging van de huidige saneringsdrempel voor gemeentelijke wegen naar 70 dB is zo’n verandering. Om de nieuwe saneringsvoorraad te bepalen, wordt naar de Basisgeluidemissie (BGE) gekeken. Deze BGE kan eenmalig vastgesteld worden, waarmee de saneringsvoorraad vastligt.

DGMR ondersteunt gemeenten om zich voor te bereiden op de nieuwe situatie. Onze adviseurs geluid helpen bij het maken van de BGE en denken mee over het onderhouden en presenteren ervan. Zodat de basisgeluidemissie volledig en op de juiste manier gemaakt is.

Onze adviseurs

Adriënne Maassen

Senior adviseur Industrie, verkeer en milieu

Mark Bakermans

Senior adviseur Industrie, Verkeer en Milieu

Onze adviesdiensten

Wilt u weten op welke gebieden we u allemaal kunnen ondersteunen? Kijk bij onze adviesdiensten naar de expertise die u kunt inzetten om uw project tot een succes te maken.

Up-to-date blijven?

Houd mij op de hoogte van de ontwikkelingen bij DGMR.