Bodem en fundering
Sinds 2015 gaf ProRail bij bouwprojecten langs het spoor al tientallen waarschuwingen af. Ze drong aan op maatregelen om de gevolgen van trillingen te verminderen. Bewoners langs het spoor die hinder van trillingen ondervinden, kunnen moeiteloos vertellen wat zij ervaren: voelbare trillingen via de vloer en gedreun in huis bij een passerende trein. Volstaan dan standaard maatregelen?
DGMR weet uit ervaring dat maatregelen nooit standaard zijn. De Nederlandse bodem verschilt per gebied en daarmee ook de funderingswijze van woningen en gebouwen. Algemene rekenmodellen volstaan niet, er is allereerst gericht trillingsonderzoek nodig. Dit bestaat uit het verzamelen van actuele meetgegevens, het in beeld brengen met rekensoftware zoals ons GeoMilieu, en het opstellen van prognoses van de te verwachten trillingen.
Meer zekerheid
Dit trillingsonderzoek bepaalt de maatregelen. Daarin zijn er meerdere mogelijkheden. Wat op de ene locatie wel werkt, is mogelijk niet geschikt voor een andere locatie. Het afstemmen van maatregelen op de situatie is dus erg belangrijk en daar zit juist onze kracht. Deze aanpak vertaalt zich in meer zekerheid over de juiste maatregelen en dus minder kans op onnodige kosten. Investeren in goed onderzoek kan dus juist geld besparen.