In procedure?
Het geluidregister dat ProRail hanteert, is op diverse trajecten verouderd. Bijvoorbeeld omdat er tegenwoordig geen goederentreinen meer over een traject rijden. Dit leidt nu tot een ontwerpbesluit voor de landelijke verlaging van geluidproductieplafonds. Maar liefst 47 procent van alle referentiepunten wordt verlaagd. Later gaat een definitief besluit volgen. Daarna mogen de nieuwe gegevens gebruikt worden om het geluid bij een nieuw gebouw te bepalen.
Dit heeft invloed op nieuwbouwprojecten langs het spoor. Hoeveel geluid er is, bepaalt hoeveel maatregelen nodig zijn. Door de verlaging zijn op veel plekken minder maatregelen aan gebouwen nodig. De adviseurs van DGMR ontvingen al de eerste telefoontjes van ontwikkelaars. Het kan verstandig zijn te wachten om een plan in procedure te brengen. Omdat met minder geluid rekening mag worden gehouden, zijn de uitkomsten gunstiger. Daardoor zijn oplossingen als loggia’s of zwaarder glas wellicht niet meer nodig zijn. Oftewel, een kostenbesparing vanwege minder geluidmaatregelen.
Is een nieuwbouwplan al vastgesteld? Ook dan kan het handig zijn te onderzoeken of een aanpassing zinvol is. Onze adviseurs berekenen de impact op plannen en maken de mogelijkheden inzichtelijk.
 
 
 
 
 
 
            