DGMR/Actueel en kennis/Projecten/Randstadrail en het Oosterheem-viaduct

Randstadrail en het Oosterheem-viaduct

Het 1.000 meter lange spoorwegviaduct in de Zoetermeerse wijk Oosterheem zorgde voor hinderlijk veel geluid. DGMR vond een oplossing om dit te beperken.

Randstadrail bij Oosterheem-viaduct | DGMR

De uitdaging

De RandstadRail verbindt de stadscentra van Den Haag, Rotterdam en Zoetermeer met elkaar. De voertuigen maken geluid dat binnen de geluidnormen valt. Het 1.000 meter lange spoorwegviaduct in de Zoetermeerse wijk Oosterheem zorgde echter voor hinderlijk veel geluid. Omwonenden protesteerden hierover bij de gemeente, HTM en de stadsregio. Maar hoe maak je van geluidbeleving harde feiten? En als het viaduct zorgt voor extra geluid, hoe is dit te beperken in een situatie waarin geluidschermen geen optie zijn?

De oplossing

Om precies te weten welk geluid het spoorviaduct produceert, schakelde DGMR Sensornet in om te meten. Daarmee krijgt ervaren overlast een weerslag in gegevens. En door langduriger bij woningen te meten, komt niet alleen de startsituatie in beeld, maar later ook het geluid van werkzaamheden en de nieuwe situatie. Een hard bovenvlak op het viaduct was de boosdoener, omdat het daardoor geluid reflecteerde naar de omgeving. Het open en slank uitgevoerde viaduct was echter niet ontworpen om geluidschermen op te plaatsen.

In eerste instantie onderzocht DGMR toch de mogelijkheid om de open balustrade dicht te maken. Letterlijk, want geluidabsorberende elementen kunnen niet transparant worden uitgevoerd. Naast dat het een ingrijpende aanpassing zou zijn, was de architect er ook niet blij mee. De adviseurs van DGMR moesten de oplossing vooral vinden in het isoleren van de spoorstaven op het betonnen rijdek. Speciale metingen bevestigden dat deze aanpak werkte.

De vervolgstap was om te kijken naar het effect van geluidsabsorberende minischermen en absorberende beplating tussen en naast de spoorstaven. Zo dicht mogelijk bij de geluidbron om ervoor te zorgen dat zo min mogelijk geluid van de wielen en de spoorstaafconstructie naar boven zou komen. Uit een test met een proefopstelling bleek uit metingen dat het geluid met 9 dB(A) gereduceerd was.

De meerwaarde

Voor omwonenden betekent deze oplossing een flinke afname van het geluid in hun woning wanneer een voertuig van de Randstadrail voorbij rijdt. Tegelijkertijd blijft het architectonisch slanke, open en strakke ontwerp gezichtsbepalend. Dat is niet alleen belangrijk voor architect en omwonenden, maar ook voor de gemeente. En HTM bewijst met deze aanpak te luisteren naar signalen uit de omgeving en daardoor een onzichtbare oplossing mogelijk maakt.

 

 

Geluidmetingen bij Randstadrail Zoetermeer | DGMR

Onze adviseurs

Mark Bakermans

Senior adviseur Industrie, Verkeer en Milieu

Akoestiek en Geluid

Akoestiek en geluid | DGMR

In dit brede werkveld voorzien de ingenieurs en adviseurs van DGMR niet alleen aannemers en gebouweigenaren, maar ook industrie en overheidsorganisaties van onderbouwde geluidadviezen. Door onze brede expertise zetten we voor elke situatie de meest passende combinatie van activiteiten in.

Akoestiek en geluid | DGMR

Altijd up to date?

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Schrijf je in!