Een ruimtelijker plein voor Amsterdam Centraal betekent ook dat trams dichter langs de bebouwing komen. DGMR onderzoekt de consequenties daarvan.
Rondvaartboten krijgen meer ruimte voor het centraal station in Amsterdam. Bussen en trams blijven komen en gaan op nieuwe sporen. Het spoor schuift op naar de hotels en andere gebouwen die aan de Prins Hendrikkade staan. Welke trillingshinder zij van langsrijdende trams gaan ondervinden, onderzoekt DGMR. Om vervolgens maatregelen voor te stellen, indien nodig.
Bereikbaarheid
Meerdere grote steden richten zich op de bereikbaarheid van hun stad en de consequenties van de inzet van nieuwe trams. Zo is DGMR in Utrecht ingeschakeld om trillingshinder van de Uithoflijn continu te meten en de overlast te beperken. En in Den Haag beperkte DGMR de trillingen rondom de Grote Kerk door trillingdempende matten onder de spoorfundatie toe te passen.
In Amsterdam zijn de werkzaamheden in januari 2018 gestart.
Het project duurt in totaal zo’n vijf jaar.