DGMR/Actueel en kennis/Nieuws/Langdurig monitoren voor HTM

Langdurig monitoren voor HTM

Onderzoeken naar booggeluid, geluid en trillingen van wissels en spoorstaven. De afgelopen jaren is voor het ministerie en voor OV-bedrijven als HTM veel onderzoek gedaan om het tramspoor stiller te maken. HTM wil nu alle relevante uitkomsten op een rij zetten om spoorinnovatie op een gerichte manier aan te pakken. DGMR biedt het overzicht en voorziet de HTM van advies.

Foto: HTM

Andere aanpak

Het bedrijfsonderdeel Strategisch assetmanagement houdt zich binnen de Strategische Innovatie Groep onder andere bezig met vraagstukken over geluid en trillingen. HTM wil voor de toekomst graag weten: wat doen we bij welke situatie en bij welk probleem?

Uit de adviezen die DGMR eerder opleverde, blijkt bijvoorbeeld dat geluid en trillingen in een duingebied een andere aanpak vragen dan in hartje centrum. Zo is de zandondergrond op sommige plaatsen best hard, wat een grotere hinder in geluid en trillingen geeft als er niets aan gebeurt. Omwonenden en de oude gebouwen aan het Kerkplein in Den Haag moesten beschermd worden met een nieuwe oplossing. Op ons advies is een afgeveerde spoorbaan gerealiseerd.

Proces van slijtage

In het algemeen is al lang bekend dat slijtage ruwheid aan spoorstaven veroorzaakt en daarmee een extra bron van geluid en trillinghinder is. Hoe deze slijtage ontstaat en hoe snel dit proces zich ontwikkelt, is niet geheel duidelijk. De komende metingen door Sensornet gaan dit zichtbaar maken. Niet alleen de snelheid van slijtage, maar ook het extra geluid en trillingen dat wissels geven. Al onze bevindingen bij elkaar geven HTM straks een duidelijk beeld over welke maatregelen ze in welke situaties kunnen nemen.

Onze adviesdiensten

Wilt u weten op welke gebieden we u allemaal kunnen ondersteunen? Kijk bij onze adviesdiensten naar de expertise die u kunt inzetten om uw project tot een succes te maken.

Up-to-date blijven?

Houd mij op de hoogte van de ontwikkelingen bij DGMR.