RDW Veendam

De uitdaging

De RDW zit in een bestaand kantorencomplex in Veendam. Het eerste bouwdeel stamt al uit 1973, maar ook in de jaren 80 en 90 zijn delen aan het complex toegevoegd. De RDW wil de bouwdelen Amerika en Azië revitaliseren om medewerkers meer comfort te bieden en de energierekening te verlagen. Ambitie: van energielabel G naar A en minimaal 40 procent minder energieverbruik. Opdrachtgever Kraaijvanger Architects vroeg DGMR om voor bouwfysica, akoestiek, duurzaamheid en brandveiligheid advies uit te brengen. Voor een energiezuiniger gebouw, met ruimte voor daglicht in open en flexibele werkruimten. Op zo'n manier dat RDW in Veendam een vernieuwd en modern kantoorgebouw krijgt zonder dat de jaarlijkse huisvestingslasten flink stijgen. Hoe doe je dat?

De oplossing

Om een nieuwe energiezuinige gevel met meer ruimte voor daglicht te kunnen realiseren, is het gebouw tot het casco gestript. Ook lichtopeningen in het dak en het toepassen van vides en lamellen zonwering zorgen voor meer daglicht die dieper in het gebouw gebracht wordt. Om energiegebruik te reduceren, is de dakisolatie verhoogd en maakt RDW gebruik van een grote hoeveelheid PV-panelen op het dak. 

Het ontwerp van Kraaijvanger gaat uit van ruimtereductie. Het Nieuwe Werken geeft hier invulling aan door in een kleiner gebouw evenveel mensen te laten werken door de bezettingsgraad te verhogen. Omdat hierdoor mensen dichter op elkaar zitten, is de geluidsoverlast op de werkplekken beperkt. Concentratiewerkplekken en vergaderruimten kregen geluidisolatie. En op andere plekken kwamen akoestische schotten tussen bureaus en zijn geluidsabsorberende plafonds en interieurdelen toegepast.

Om de brandveiligheid te waarborgen, is het RDW-kantoor opnieuw onderverdeeld in brandcompartimenten. De brandscheidigen zijn op een slimme plaats gepositioneerd zonder afbreuk te doen aan het open karakter van het nieuwe ontwerp met vides en kantoortuinen.

De meerwaarde

Ondanks de verschillende gebouwdelen is het RDW in Veendam meer een eenheid geworden. Vooral het nieuwe gevelontwerp en het nieuwe RDW-plein dat de bouwdelen Europa en Azië verbindt, draagt hieraan bij. Door de gevels en daklichten gecombineerd met de vides komt er veel meer daglicht het gebouw binnen. Samen met het klimatiseringsconcept dat zorgt voor een goed binnenklimaat ervaren de RDW-medewerkers het daglicht als erg comfortabel. Natuurlijk verlichtte werkplekken die 's winters niet te koud en 's zomers niet te warm zijn, maakt gebruikers erg tevreden over hun nieuwe werkplek. 
Terwijl de RDW-medewerkers in een comfortabel gebouw werken dat op de toekomst berekend is, heeft het RDW een gebouw gekregen waarvan de huisvestingskosten nagenoeg gelijk zijn gebleven. Dat is alleen mogelijk door slim te renoveren en energievraag te combineren met ruimtereductie en productiviteit van medewerkers. 

 

Gerelateerde informatie

RDW Veendam, atrium | DGMR
RDW Veendam, zitje | DGMR
RDW Veendam, kantoortuin | DGMR
RDW Veendam, entree | DGMR