In opdracht van het RIVM doet DGMR onderzoek naar de effecten van de mogelijke implementatie van CNOSSOS, de Europese rekenmethode voor geluid, voor het Nederlandse juridisch kader voor de toetsing van geluid van auto’s, spoorwegvoertuigen en industrie.
De huidige rekenmethoden voor weg-, spoor- en industriegeluid worden vervangen door de Europese methode die in 2015 is vastgesteld. Het RIVM wil weten wat de consequenties voor de Nederlandse situatie zijn als CNOSSOS wordt ingevoerd. Wat zijn de verschillen? En vooral: hoe verhoudt deze methode zich tot de werkelijkheid? DGMR onderzoekt of CNOSSOS alle rekenmethoden kan vervangen, ook voor onder andere vergunningverlening en bestemmingsplannen. Daarnaast is DGMR ook lid van begeleidingsgroepen die door RIVM zijn ingesteld.
Beter vergelijkbaar
Al vele jaren werken de Europese landen aan een rekenmodel voor geluid dat gebruikt kan worden om de zogenoemde END-geluidskaarten te maken. Na researchprojecten als HARMONOISE en IMAGINE, waaraan DGMR ook meewerkte, is er nu een rekenmethode die weliswaar vereenvoudigd is maar een duidelijke bron heeft bij deze Europese research projecten. Deze Europse rekenmethode CNOSSOS moet ervoor gaan zorgen dat uitkomsten per land en per stad beter met elkaar vergelijkbaar zijn.
Geomilieu
Om deze rekenresultaten met elkaar te vergelijken breidt DGMR haar softwaresysteem Geomilieu nu uit met de volledige CNOSSOS-methodiek voor wegverkeers-, railverkeers- en industrielawaai.
Resultaten
Eind 2017 moeten de resultaten van het onderzoek bekend zijn, zodat RIVM een besluit kan nemen of CNOSSOS alle nationale rekenmethoden vervangt of alleen geschikt is voor het maken van END-geluidskaarten. Voor 2022 en daarna moeten deze geluidskaarten in ieder geval berekend zijn met CNOSSOS.